جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳ |۱۴ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 18, 2024
نماز جمعه قم

حوزه/ خطیب جمعه قم گفت: دشمن طعم وعده صادق یک و وعده صادق دو را چشیده است. به دشمن هشدار می‌دهیم که اگر دست از پا خطا کند وعده‌های صادق دیگری در پیش است. تا بنیان این رژیم از بین نرود ساکت نخواهیم شکست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری در خطبه‌های نماز جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳ که در مصلی قدس قم برگزار شد، عنوان کرد: امام رضا (ع) می‌فرماید: «اِعْلَمْ اَنَّهُ لا وَرَعَ اَنْفَعُ مِنْ تَجَنُّبِ مَحارِمِ اللّه وَالْکَـفِّ عَنْ اَذَی الْمُـؤمِنِ؛ بدان که هیچ ورع و پرهیزگاری، سودمندتر از پرهیز از حرام‌های خدا و اجتناب از اذیّت مؤمن نیست.»

وی ادامه داد: غده سرطانی اسرائیل در این چند هفته جنایاتی مرتکب شده که سابقه نداشته است و شخصیتی مانند سید حسن نصرالله و فرماندهان ارشد حزب الله را به شهادت رساند و جنگ خانمان سوز دیگری در ضاحیه لبنان و دیگر شهرهای لبنان انجام داد.

خطیب جمعه قم با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی به دنبال پیاده کردن طرح ژنرال است، تصریح کرد: دشمن در این طرح می‌خواهد منطقه شمالی غزه را به صورت دائم تصرف کند و شهروندان آن منطقه را به جنوب غزه کوچ دهند.

وی افزود: در هفته اخیر سه شهر بیت حانون، بیت لاهیا و جبالیا مورد شدیدترین حملات رژیم اشغالگر قرار گرفته است و به طور کامل از نظر آب، دارو و غذا محاصره کرده است. عده‌ای نگویند ما با اسرائیل چه کار داریم، آیا ما آن‌گونه که رهبر معظم انقلاب مطرح مردند امت واحده هستیم؟ هرجا صدای «أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلٰهَ إِلَّا ٱللَّٰهُ» و «أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا رَسُولُ ٱللَّٰهِ» بلند می‌شود امت اسلام است.

نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: رژیم اشغالگر برای شهادت سید حسن نصرالله ۸۰ بمب سنگرشکن استفاده کرد تا یقین پیدا کند او شهادت رسیده است، سیاری از مردم لبنان آواره شهرها و کشورهای دیگر شدند؛ این وضعیت رژیم اشغالگر است. با این شرایط وظیفه جامعه اسلامی سنگین است. شاید شرایط به گونه‌ای نباشد که برای جنگ برویم؛ اما می‌توانیم پناه دهیم، کمک و مهربانی کنیم.

وی با اشاره به همدلی و کمک‌های مردمی ایران گفت: دفتر مقام معظم رهبری در این زمینه پویشی راه اندازی کرده است، در برخی از شهرها بانوان به میدان آمدند و بیان کردند که ما به جنگ نمی‌توانیم برویم امام طلا و امکانات خود را می‌دهیم.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اضافه کرد: یحیی السنوار به عنوان جانشین شهید هنیه معرفی شده بود و دشمن به بزرگی او اعتراف کرده است. این شخصیت در یک جنگ رویارو که مانند سرباز می‌جنگیده به شهادت رسیده است. او در تونل‌ها و کنار اسرای اسرائیلی نبوده است؛ بلکه در میدان مبارزه بود. او می‌گفت: صلح و مذاکره در کار نیست، یا پیروز می‌شویم یا همه کربلایی می‌شویم.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در رابطه با نماز جمعه نصر گفت: خطبه عربی رهبر معظم انقلاب فقط خطاب به جامعه عرب و ایران نبود، بلکه خطاب به همه دنیا بود. رهبر معظم انقلاب این پیام را به حزب الله و جبهه مقاومت اعلام کردند که امت اسلامی، ایران اسلامی و رهبری در کنار جبهه مقاومت است و دلسرد نشوید و به صف دشمن بزنید.

وی تأکید کرد: دشمن طعم وعده صادق یک و دو را چشیده است. به دشمن هشدار می‌دهیم که اگر دست از پا خطا کند وعده‌های صادق دیگری در پیش است. تا بنیان این رژیم از بین نرود ساکت نخواهیم شکست.

امام جمعه قم اظهار کرد: از همه اقوام، طوائف، مذاهب و مسیحیان لبنان تشکر می‌کنم که با آغوش باز از شیعیان استقبال کردند که این نشانه همبستگی است؛ این همبستگی جلوی توطئه‌هایی که این روزها در لبنان می‌شود که باید حزب الله خلع سلاح شود را می‌گیرد. عده‌ای دوباره این ساز را شروع کردند که حزب الله باید خلع سلاح شود تا جامعه لبنانی احساس آرامش کند. این مطلب چند سال قبل نیز مطرح شد و با درایت شهید سید حسن نصرالله از بین رفت.

وی ادامه داد: امیدواریم هوشیاری ملت لبنان اجازه ندهد افرادی که وابسته به برخی از کشورهای عربی هستند موفق شوند که از پشت به حزب الله خنجر بزنند. الان دشمن در صدد تصرف خاک لبنان است، ولی حزب الله تیپ گولانی مورد حمله قرار می‌دهد، به تل‌آویو حمله می‌کند و در مقابل ضاحیه، حیفا را قرار می‌دهد.

خطیب جمعه قم خطاب به شورای خلیج فارس و اتحادیه اروپا گفت: دوباره جزایر سه گانه یاد شما آمد و جلسه می‌گذارید؟ در این گرما گرم جنگ به جای اینکه به یاد فلسطین و لبنان عربی باشید به فکر نقشه‌های دیگری را می‌کشید. این توطئه‌های از قبل بوده و باز هم خواهد بود اما به فضل الهی این جنگ جنگ اراده‌ها است و این توطئه‌ها از بین خواهد رفت.

وی خطاب به مسئولین یادآور شد: نباید بگذاریم که هلال احمر مورد هجمه قرار بگیرد و و کارخانه ما که در سوریه است بمباران شود. ما قرار بود که از تمامیت ارضی و منافعمان دفاع کنیم و به دشمن اعلام کنیم که این آرامش ما آرامش قبل از طوفان است.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه افزود: تنها ضاحیه و بیروت مورد حمله قرار نمی‌گیرد، بلکه اقتصاد رژیم اشغالگر در طول این یک سال ۵۰ میلیارد خسارت دیده است و حدود ۴۰ میلیارد کسری بودجه دارد. ۲۹ درصد از شهرک نشینان فرار کردند. ۹۳۵ شهرک صهیونیستی مورد حمله قرار گرفته است.

وی گفت: در بحبوحه مسائل منطقه‌ای هم که وجود دارد رهبر معظم انقلاب دغدغه معیشت مردم را دارند و به رئیس جمهور اعلام می‌کند که مساله معیشت مردم از اولویت‌های فوری است و باید زیر ساخت‌ها برای تولید فراهم شود تا اقتصاد پیشروند داشته باشیم.

امام جمعه قم اضافه کرد: عده‌ای ایراد می‌گرفتند چرا به دنبال ساخت موشک و تسلیحات نظامی رفتیم و دیدند امروز کارآمد بود. اگر امکانات و موشک‌های بالستیک نبود امروز آرامش نداشتیم. در سایه پیشرفت‌های نظامی است که پیشرفت‌های دیگر هم به وجود می‌آید. امنیت محور اقتصاد، سیاست و...است. این از تدبیر رهبر حکیم انقلاب اسلامی بوده است.

وی در رابطه با سالگرد شهادت آیت الله سید مصطفی خمینی گفت: شهادت حاج آقا سید مصطفی خمینی باعث شد انقلاب ما خیزش دیگری پیدا کند و فرصتی پیدا شود تا سخنوران سخنرانی کنند. امام خمینی (ره) در رابطه با شهادت فرزندشان گفتند: این شهادت از الطاف خفیه الهیه بود.

آیت‌الله حسینی بوشهری در خطبه اول عنوان کرد: پیامبر اکرم (ص) می‌فرماید: «یا أییُها النّاسُ، اتَّخِذوا التَّقوی تِجارَةً یَأتِکُمُ الرِّزقُ بلا بِضاعَةٍ و لا تِجارَةٍ، ثُمّ قَرأ «و مَن یَتَّقِ اللّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجا و یَرْزُقْهُ مِن حَیْثُ لا یَحْتَسِبُ»؛ ای مردم! تقوا را تجارت شمارید، تا بدون هیچ سرمایه و سودایی به شما روزی رسد، سپس این آیه را تلاوت فرمود: «و هرکه از خدا پروا کند [خدا] برای او راه خروجی قرار دهد و از جایی که گمان نمی‌برد روزیش رساند».

وی تصریح کرد: اگر می‌خواهیم خداوند در تنگناهای زندگی مددکار و معین ما باشد و دغدغه زندگی و روزی نداشته باشیم، بر اساس کلام الهی و سخن رسول الله (ص) باید تقوا الهی داشته باشیم.

خطیب جمعه قم بیان کرد: تغییر نگرش به دنیا، کنترل غرائض و شهوات، کاهش اضطراب‌ها و استرس‌های زندگی و افزایش انگیزه برای اعمال صالح همراه با اخلاص از آثار باورمندی به معاد است.

وی با بیان اینکه باورمندی به قیامت سبب می‌شود افراد در این دنیا مشغول کار خیر شوند و انسان‌هایی که از امکانات مالی برخوردار هستند آن را در راه درست مصرف می‌کنند، گفت: شرایطی که امروز در غزه و لبنان به وجود آمده است و جامعه اسلامی در آن جا دچار مشکلاتی شده است انسان‌هایی که تمکن دارند می‌توانند انفاق در راه خدا کنند و زمینه را برای بهره مندی از عنایت خداوند در قیامت فراهم کنند.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به آیه «فَمَن کَانَ یَرۡجُواْ لِقَآءَ رَبِّهِۦ فَلۡیَعۡمَلۡ عَمَلࣰا صَٰلِحࣰا» اظهار کرد: زمانی که سخن از باور به قیامت می‌شود یعنی یقیین به وجود قیامت و معادی داشته باشیم، اما قرآن می‌فرماید اگر باور به قیامت در حد امید و رجا باشد یعنی امیدواریم فردای قیامتی هم باشد همین اعتقاد نیز باعث انجام کار نیک می‌شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha